ZIELONY tRANSPORT, cZYLI dEKARBONIZACJA w bRANŻY TSL
Wdrażanie przyjaznych środowisku rozwiązań staje się priorytetem w wielu sektorach gospodarki i branża TSL nie jest tu wyjątkiem. Działania mające na celu redukcję emisji CO2 to część społecznej odpowiedzialności biznesu. Jak je wdrażać w transporcie? Oto kilka propozycji na przykładzie inicjatyw Z Trans.
Szkolenia z ecodrivingu
Mniejsze spalanie, wolniejsza eksploatacja pojazdu oraz niższa emisja spalin – ecodriving przynosi korzyści zarówno środowiskowe, jak i ekonomiczne. Kierowcy Z Trans regularnie uczestniczą w potwierdzonych certyfikatami szkoleniach, które omawiają takie kwestie jak odpowiednie ciśnienie w kołach, tempo ruszania w zależności od obciążenia, dopasowanie stylu jazdy do natężenia ruchu i wiele innych aspektów.
Na zajęciach obalane są również mity na temat “rozgrzewania silnika” przed trasą czy jazdy w tunelu aerodynamicznym, które zamiast redukować, zwiększają zużycia paliwa. Ecodriving można wdrożyć szybko i sprawnie, generując oszczędności dla firmy i korzyści dla środowiska.
Regularna aktualizacja floty
Flota Z Trans składa się z pojazdów nie starszych niż 2,5 roku, co jest efektem polityki regularnej wymiany taboru co 3 lata. Umożliwia to bieżące dostosowywanie się do aktualnych norm emisji i innowacji w branży transportowej.
Wszystkie nasze pojazdy są w kategorii Euro 6 w klasach 1 oraz 2, natomiast aktywnie dążymy do osiągnięcia klas 3-4. Każda nabywana ciężarówka spełnia najnowsze normy emisji spalin DS (Diesel Standard) i jest wyposażona w zaawansowane technologie jej redukcji, takie jak systemy SCR (Selektywna Redukcja Katalityczna) oraz filtry cząstek stałych (DPF). W ten sposób minimalizujemy wpływ floty Z Trans na środowisko.
Telematyka dla wsparcia zielonego transportu
Nieodłączną częścią naszej strategii dekarbonizacji jest telematyka transportu. Systemy telematyczne umożliwiają szczegółową analizę czasu jazdy, tras czy prędkości poruszania się pojazdów. Dzięki takim danym firma może planować najbardziej efektywne trasy, a tym samym redukować zużycie paliwa i emisję CO2. W kontekście floty kilkuset pojazdów nawet drobne usprawnienie przekłada się na duży efekt.
Testy gazowca
Kolejnym krokiem w kierunku niskoemisyjnej floty są samochody ciężarowe na gaz ziemny, dlatego w ramach działań na rzecz dekarbonizacji od 2 lat prowadzimy testy na gazowcu. Pojazdy napędzane gazem ziemnym są ekologiczną alternatywą dla tradycyjnych silników diesla: emitują znacznie mniej dwutlenku węgla oraz innych szkodliwych substancji. Obecnie to jeszcze mało popularne rozwiązanie w branży TSL, a nasze testy mają na celu ocenę efektywności i opłacalności stosowania gazowców w codziennej eksploatacji.
Kolejny etap: pojazdy elektryczne?
Chociaż w tym momencie najbardziej realną alternatywą dla oleju napędowego jest gaz ziemny, to rozważamy także inne opcje dla ekologicznego transportu dalekobieżnego. Uważnie obserwujemy rozwój rynku w tym obszarze, biorąc pod uwagę wprowadzenie do naszej floty zeroemisyjnych pojazdów elektrycznych.
Zmiany w branży transportowej, o których prawdopodobnie nie wiesz (a musisz)!
– Termin ostatecznej wymiany tachografów analogowych i cyfrowych na G2V2 coraz bliżej, ale to nie jedyne zmiany, jakie wprowadza pakiet mobilności. O wielu zapisach rozporządzeń mówi się mało albo nie mówi się wcale. Postanowiliśmy więc o nich przypomnieć: oto 6 zmian w branży TSL, o których trzeba wiedzieć.
– Dodatkowe 2h na zjazd do bazy lub domu
Zapisy pakietu mobilności dają kierowcom możliwość wydłużenia czasu jazdy dziennej i tygodniowej:
o maks. 1 godz. – aby dotrzeć do bazy pracodawcy lub swojego miejsca zamieszkania na tygodniowy odpoczynek;
o maks. 2 godz. – aby dotrzeć do bazy pracodawcy lub swojego miejsca zamieszkania na regularny tygodniowy odpoczynek pod warunkiem, że bezpośrednio przed przedłużeniem jazdy zrobi 30-minutową przerwę.
Co ważne, każde takie odstępstwo od normy musi zostać uzasadnione i udokumentowane przez kierowcę najpóźniej od razu po przybyciu na miejsce – czyli jeszcze przed rozpoczęciem odpoczynku. Wydłużone okresy pracy trzeba także zrekompensować w ciągu 3 tygodni równoważnym czasem dodatkowego odpoczynku.
90 godz. jazdy – 2 tygodniówka
– Kierowcy muszą przestrzegać 90-godzinnego limitu jazdy w okresie 2 tygodni z uwzględnieniem maksymalnego tygodniowego czasu prowadzenia pojazdu, który wynosi 56 godzin (8h/dzień). Jeżeli więc w pierwszym tygodniu kierowca wyjeździ limit 56 godzin, to w kolejnym pozostaną mu tylko 34 godziny jazdy.
Dla firm oznacza to konieczność uważnego planowania jazdy kierowców w taki sposób, aby nie przekroczyć normy dziennej, tygodniowej oraz dwutygodniowej.
– Zerwanie pauzy promowej
Gdy kierowca jedzie z pojazdem transportowanym promem lub pociągiem i korzysta z regularnego dziennego lub skróconego tygodniowego odpoczynku, może go przerwać maksymalnie dwa razy. Warunek? Przerwy nie mogą trwać łącznie dłużej niż godzinę, a w czasie odpoczynku kierowca musi mieć dostęp do kabiny sypialnej, koi lub kuszetki.
Dla regularnych tygodniowych odpoczynków to odstępstwo jest dozwolone tylko wtedy, gdy zostaną spełnione jednocześnie 2 warunki:
podróż promem lub pociągiem trwa co najmniej 8 godzin;
kierowca ma kabinę sypialną na promie lub w pociągu.
– Praca na 15 godzin
O “pracy na 15 godzin” mówi się, gdy kierowca korzysta ze skróconego lub regularnego dzielonego odpoczynku dziennego. Jednak jak to wygląda w praktyce?
Jeśli kierowca skorzysta z minimalnego skróconego odpoczynku dziennego (9h), to na pracę zostanie mu aż 15h (24-9). Trzeba jednak pamiętać, że nadal musi przestrzegać obowiązkowych przerw, dlatego faktyczny czas pracy będzie krótszy. Dodatkowo z odpoczynku dziennego skróconego można skorzystać tylko 3 razy między kolejnymi długimi odpoczynkami tygodniowymi.
Inną wersją “pracy na 15 godzin” jest dzielony regularny odpoczynek dzienny, który składa się z 2 części: pierwsza min. 3h i druga min. 9h. Jeśli kierowca w danym dniu wykorzysta ciągłą pauzę (3h) między jazdą, to otrzymuje dodatkowy dzień pracy na 15 godzin. Jednakże biorąc pod uwagę, że w tych 15 godzinach mieszczą się 3h odpoczynku, to na realną pracą kierowcy przy dzielonym regularnym odpoczynku dziennym pozostaje tylko 12 godzin z całej doby: 24h-(3h+9h)=12h.
– Wydłużenie czasu jazdy do 10 h
W wyjątkowych sytuacjach, takich jak wypadek drogowy, trudne warunki atmosferyczne czy przebudowa drogi i związany z tym niespodziewany objazd, można wydłużyć dzienny czas jazdy z 9 do maksymalnie 10 godzin. Dopuszcza się taką sytuację nie częściej niż 2 razy w tygodniu, przy czym “tydzień” oznacza okres od godz. 00.00 w poniedziałek do godz. 24.00 w niedzielę.
Ważne: wydłużenie czasu jazdy nie może być zaplanowane – to opcja na wypadek wyjątkowych okoliczności, a nie udogodnienie dla kierowcy. Musi ona zostać uzasadniona i udokumentowana (wydruk z tachografu, wykresówka).
– Inteligentne tachografy – harmonogram wymiany
Wymiana urządzeń na tachografy inteligentne II generacji przebiega etapami, a za brak dostosowania się do przepisów w terminie grożą kary finansowe i utrata licencji. O jakich datach trzeba pamiętać?
Do 31.12.2024 – wymiana tachografów analogowych i cyfrowych starszego typu na Smart 2.0 w ciężarówkach zarejestrowanych przed 15 czerwca 2019 roku.
Do 21.08.2025 – wymiana tachografów Smart na Smart 2.0 w ciężarówkach zarejestrowanych między 15 czerwca 2019 roku, a 21 sierpnia 2023 roku.
Do 1.07.2026 – montaż tachografów Smart 2.0 w busach 2,5 T – 3,5 T.

ZIELONY tRANSPORT,
cZYLI dEKARBONIZACJA w bRANŻY TSL
Wdrażanie przyjaznych środowisku rozwiązań staje się priorytetem w wielu sektorach gospodarki i branża TSL nie jest tu wyjątkiem. Działania mające na celu redukcję emisji CO2 to część społecznej odpowiedzialności biznesu. Jak je wdrażać w transporcie? Oto kilka propozycji na przykładzie inicjatyw Z Trans.
Szkolenia z ecodrivingu
Mniejsze spalanie, wolniejsza eksploatacja pojazdu oraz niższa emisja spalin – ecodriving przynosi korzyści zarówno środowiskowe, jak i ekonomiczne. Kierowcy Z Trans regularnie uczestniczą w potwierdzonych certyfikatami szkoleniach, które omawiają takie kwestie jak odpowiednie ciśnienie w kołach, tempo ruszania w zależności od obciążenia, dopasowanie stylu jazdy do natężenia ruchu i wiele innych aspektów.
Na zajęciach obalane są również mity na temat “rozgrzewania silnika” przed trasą czy jazdy w tunelu aerodynamicznym, które zamiast redukować, zwiększają zużycia paliwa. Ecodriving można wdrożyć szybko i sprawnie, generując oszczędności dla firmy i korzyści dla środowiska.
Regularna aktualizacja floty
Flota Z Trans składa się z pojazdów nie starszych niż 2,5 roku, co jest efektem polityki regularnej wymiany taboru co 3 lata. Umożliwia to bieżące dostosowywanie się do aktualnych norm emisji i innowacji w branży transportowej.
Wszystkie nasze pojazdy są w kategorii Euro 6 w klasach 1 oraz 2, natomiast aktywnie dążymy do osiągnięcia klas 3-4. Każda nabywana ciężarówka spełnia najnowsze normy emisji spalin DS (Diesel Standard) i jest wyposażona w zaawansowane technologie jej redukcji, takie jak systemy SCR (Selektywna Redukcja Katalityczna) oraz filtry cząstek stałych (DPF). W ten sposób minimalizujemy wpływ floty Z Trans na środowisko.
Telematyka dla wsparcia zielonego transportu
Nieodłączną częścią naszej strategii dekarbonizacji jest telematyka transportu. Systemy telematyczne umożliwiają szczegółową analizę czasu jazdy, tras czy prędkości poruszania się pojazdów. Dzięki takim danym firma może planować najbardziej efektywne trasy, a tym samym redukować zużycie paliwa i emisję CO2. W kontekście floty kilkuset pojazdów nawet drobne usprawnienie przekłada się na duży efekt.
Testy gazowca
Kolejnym krokiem w kierunku niskoemisyjnej floty są samochody ciężarowe na gaz ziemny, dlatego w ramach działań na rzecz dekarbonizacji od 2 lat prowadzimy testy na gazowcu. Pojazdy napędzane gazem ziemnym są ekologiczną alternatywą dla tradycyjnych silników diesla: emitują znacznie mniej dwutlenku węgla oraz innych szkodliwych substancji. Obecnie to jeszcze mało popularne rozwiązanie w branży TSL, a nasze testy mają na celu ocenę efektywności i opłacalności stosowania gazowców w codziennej eksploatacji.
Kolejny etap: pojazdy elektryczne?
Chociaż w tym momencie najbardziej realną alternatywą dla oleju napędowego jest gaz ziemny, to rozważamy także inne opcje dla ekologicznego transportu dalekobieżnego. Uważnie obserwujemy rozwój rynku w tym obszarze, biorąc pod uwagę wprowadzenie do naszej floty zeroemisyjnych pojazdów elektrycznych.